Friday, 11 January 2013

တစ္ခ်ိန္က ေဟာ့ဒီလိုအပ္ခ်က္ေတြေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔ေတြ သူ႔ကၽြန္ဘ၀ေရာက္ခဲ့ၾကဘူးတယ္...



က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံသား အမ်ားစု ရင္ထဲမွာ ထပ္တူညီၾကမယ့္ ကိစၥတစ္ရပ္ရွိပါလိမ့္မယ္။
တိုင္းတပါးကၽြန္မျဖစ္လိုတဲ့ စိတ္ပါ။

အခုေန တရုတ္ကၽြန္ျဖစ္ခ်င္လား ေမး။ ဘယ္သူမွ မျဖစ္ခ်င္ဘူး။
ဒီလိုပဲ က်ေနာ္က ဘယ္သူ႔ကၽြန္မွ မျဖစ္ခ်င္ပါဘူး။


တစ္ခ်ဳိ႕က အေငၚတူး ေျပာတတ္ၾကတာ ရွိပါတယ္။
အဂၤလိပ္လက္ေအာက္က မလြတ္ေျမာက္ရင္ပဲ ေကာင္းေသးသလိုလို။
ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္ယံုတယ္။
တကယ္တမ္း ခုခ်ိန္ထိသာ အဂၤလိပ္ေအာက္မွ မလြတ္ေသးၾကည့္။
အဲဒီလူေတြအပါအ၀င္ က်ေနာ္တို႔အားလံုး ဓါးဆြဲၾကမွာ။

မ်က္ႏွာျဖဴမ်ားသာ ဆိုတဲ့ စာတမ္းေတြ ခ်ိတ္ထားတဲ့ ေနရာဌာနေတြကို ကိုယ့္တိုင္းျပည္ ကိုယ့္ေဒသထဲမွာ ျမင္ရတဲ့အခါ။
သခင္ႀကီးရယ္လို႔ ကိုယ့္လူမ်ဳိးေတြ ဒူးေထာက္ေနရတဲ့အခါ။
ကိုယ္အထြတ္အျမတ္ထားရာကို ျခြင္းခ်က္အေနနဲ႕ သူတို႔ကို ဖိနပ္စီးတက္ခြင့္ျပဳရတဲ့အခါ။
က်ေနာ္တို႔ေတြ အံမႀကိတ္မိပဲ ေနႏုိင္လိမ့္မယ္ မထင္ပါ။

ဒါေပမဲ့ေပါ့ေလ။ အဂၤလိပ္ေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔ တိုးတက္ခဲ့တာေတြရွိသလိုလိုလည္း ျမင္ၾကသူေတြရွိတယ္။
ဒါကို မျငင္းပါဘူး။
ဒါေပမဲ့ သူတို႔က က်ေနာ္တို႔ကို ေစတနာဗရပြနဲ႔ တိုးတက္ေအာင္လာလုပ္ေပးခဲ့တာ မဟုတ္ဘူး။

သူတို႔လာတဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္က ဘာလဲ။
ဂုတ္ေသြးစုတ္ဖို႔ အျမတ္ထုတ္ဖို႔။
က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာျပည္ဆိုတာ အဲဒီတုန္းက ၀ိတိုရိယဘုရင္မႀကီးအတြက္ ေမြးေန႔လက္ေဆာင္ေလးေလဗ်ာ။
လက္ေဆာင္ကို အသံုးပဲခ်မွာေပါ့။ လက္ေဆာင္အတြက္ ဘယ္ေပးဆပ္မွာလဲ။

ဒါေပမဲ့ ရွက္ဖို႔ေကာင္းတာက က်ေနာ္တုိ႔ဆီမွာ ရွိတဲ့အရင္အျမစ္ေတြကို က်ေနာ္တို႔ အသံုးမခ်တတ္ခဲ့ေတာ့
သူတို႔လာ အသံုးခ်ၿပီး သူတို႔က နည္းနည္းေလးလုပ္ေပးသြားသမွ်ကို ေက်းဇူးေတြ ျပန္တင္ရမလို အျဖစ္။

ဒီအေၾကာင္းေတြ ဘာလို႔ ျပန္ေျပာေနရသလဲ?
အေၾကာင္းရွိပါတယ္။
တစ္ေန႔က သတင္းစာထဲမွာ ဖတ္လိုက္ရတယ္။
ယူနက္စကိုရဲ႕ ကမၻာ့အေမြအႏွစ္စာရင္းသြင္းဖို႔ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာလုပ္တဲ့အစည္းအေ၀းတစ္ခု။

အဲဒီထဲမွာ အတတ္ပညာရွင္ နည္းပါးလွတဲ့အေၾကာင္းေတြ၊
ယူနက္စကိုရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္နဲ႔ညီေအာင္ က်ေနာ္တို႔ဘက္က မျပဳစုႏုိင္တဲ့ အျဖစ္ေတြကို
ရိပ္ဖမ္းသံဖမ္း ေတြ႕လိုက္ရတယ္။
က်ေနာ္ ၀မ္းနည္းသြားမိတယ္။ တကယ္ပါ။
ေႀသာ္ သူတို႔ေတြ ငါတုိ႔ကို ဘယ္လိုမ်ား ထင္ၾကမလဲ မသိဘူးေနာ္။

ဟိုးအရင္ ... ျမန္မာေဘာလံုးေငြေခတ္လို႔ ေျပာရမလား
သန္းတိုးေအာင္တို႔တုန္းက။
စကၤာပူသတင္းစာတစ္ေစာင္ကေရးဘူးတယ္။ ဘာမွ မျပည့္စံုတဲ့ ျမန္မာအသင္းက သူတို႔ကိုႏိုင္လို႔ ခ်ီးက်ဴးတဲစာ။
ျဖစ္ႏုိင္ရင္ အဲဒီအေျခအေနႀကီးကို မရင္ဆိုင္ခ်င္ေတာ့ဘူး။
အဲဒီအေျခအေနကေန ေျပာင္းလဲခ်င္ၿပီ။

ၿပီးေတာ့ အခု က်ေနာ့္ရင္ထဲမွာ အရမ္းေၾကာက္ေနတဲ့ကိစၥတစ္ခုရွိတယ္။
တရုတ္ရဲ႕ ၾသဇာ။
သိပ္အားႀကီးလာတဲ့ အိမ္နီးခ်င္းႀကီးအတြက္ က်ေနာ္တို႔ဟာ စားၿမိန္ဟင္းတစ္ခြက္မ်ားျဖစ္ေနေလမလား။

တစ္ခ်ိန္က က်ေနာ္တို႔တိုင္းျပည္ဟာ ၀ိတိုရိယဘုရင္မႀကီးအတြက္ ေမြးေန႔လက္ေဆာင္ျဖစ္ခဲ့ရဘူးတယ္။
အခုေတာ့ ဘယ္ငတိထီး ငတိမရဲ႕ ေမြးေန႔လက္ေဆာင္မွ ထပ္မျဖစ္ခ်င္ေတာ့ဘူးဗ်ာ။
ဒါေၾကာင့္ သမိုင္းကို ျပန္လွည့္ၾကည့္မိတယ္။
ျမန္မာျပည္ဟာ အိမ္နီးခ်င္းရဲ႕ ရန္ကို ေၾကာက္ေနတဲ့ကာလ။
သီေပါမင္း အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္အခ်ိန္ကို ျပန္သြားၾကည့္ရေအာင္။

ဘယ့္ႏွယ့္ အိမ္နီးခ်င္းလဲ။ နယ္ခ်ဲ႕ အဂၤလိပ္ပဲလို႔ မေတြးပါနဲ႔။
အဲဒီတုန္းက အဂၤလိပ္ရဲ႕ အင္ပါယာဟာ အိႏိၵယဆီ ျဖန္႔က်က္ထားတဲ့အခါ အိမ္နီးခ်င္းသေဘာျဖစ္ေနတာပါ။
ပထ၀ီႏုိင္ငံေရးအရ ... ေ၀းလ်ားလြန္းတဲ့ႏုိင္ငံကို တာရွည္သိမ္းထားဖို႔ရာ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။
ခုေခတ္လိုဆို ပိုမျဖစ္ႏုိင္ဘူး။
အနီးဆံုးရန္သူဟာ ေၾကာက္စရာ အေကာင္းဆံုးပဲ။

လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ေျပာၾကတယ္။
သီေပါမင္းညံ့လို႔ ျမန္မာေတြ သူ႔ကၽြန္ဘ၀ေရာက္ခဲ့တာတဲ့။
မဟုတ္ဘူး။ သူတစ္ေယာက္တည္းတင္ မကဘူး။
အဲဒီတုန္းက အုပ္ခ်ဳပ္သူပိုင္းဆိုင္ရာအားလံုး အႀကီးအက်ယ္လိုအပ္ခဲ့ၾကတာေတြရွိတယ္။

သူကေတာ့ ေခါင္သူႀကီးဆိုေတာ့ သူ႔မွာ တာ၀န္အရွိဆံုးေပါ့ေလ။

သီေပါမင္းနဲ႔ တစ္ေခတ္တည္းလို႔ ေျပာရမယ့္ သူႏွစ္ေယာက္ကို ဥပမာ ထုတ္ျပမယ္။
ယိုးဒယားဘုရင္ စူဠေလာကနာရထ နဲ႔ ဂ်ပန္ရဲ႕ ေမဂ်ီဘုရင္ မတ္ဆုဟီတို။

အမွန္အတိုင္းေျပာရရင္ ယိုးဒယားဘုရင္ စူဠေလာကနာရထ လုပ္ကိုင္ပံုကိုေတာ့
က်ေနာ္သိပ္မႀကိဳက္လွဘူး။ အဂၤလိပ္ကို အလိုလိုက္ေရာေႏွာေပါင္းၿပီး အဂၤလိပ္ၾသဇာခံဘ၀နဲ႔ ေနခဲ့တာ။
က်ေနာ္တို႔ျမန္မာေတြ စရိုက္ကလည္း အဲဒီေလာက္ေတာ့ စိတ္ရွည္မွာ မဟုတ္ဘူး။

ဂ်ပန္ရဲ႕ ေမဂ်ီဘုရင္ မတ္ဆုဟီတိုကေတာ့ အရမ္းအတုယူစရာေကာင္းတယ္။
အေမရိကန္က လက္နက္နဲ႔ ၿခိမ္းေျခာက္ၿပီး အတင္းအႏိုင္က်င့္ခဲ့စဥ္
အေနာက္ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ခြင့္၊ ေနထိုင္ခြင့္၊ နယ္လြန္တရားစီရင္ခြင့္စာခ်ဳပ္ေတြ အႏိုင္က်င့္ခ်ဳပ္ေပးလိုက္ရစဥ္မွာ
မိမိတိုင္းျပည္မွာ အေျပာင္းအလဲေတာ့ လိုအပ္ၿပီဆိုတာကို သူခ်က္ခ်င္းသိလိုက္တယ္။

၁၈၆၉က အေျပာင္းအလဲစလုပ္တယ္။
၁၈၉၄-၉၅ မွာ တရုတ္။ ၁၉၀၄-၀၅ မွာ ရုရွားေတြကို စစ္ႏုိင္တဲ့အထိ တိုးတက္လာႏုိင္တယ္။
ေထာက္စရာေတြေတာ့ရွိပါလိမ့္မယ္။ ရုရွားကို ဟန္႔တားခ်င္လို႔ အဂၤလိပ္က ဂ်ပန္ကို ကူညီခဲ့ေပမယ့္
က်ေနာ္တို႔ကိုေတာ့ ဟက္ဟက္ပက္ပက္ ကူညီမယ့္သူ မရွိလွဘူး။

ဒါေပမဲ့ ဂ်ပန္ရဲ႕ ေမဂ်ီေခတ္မွာ အတုယူစရာက ဘုရင္တင္မက အုပ္ခ်ဳပ္သူ လူတန္းစားအားလံုးကပါ
အေျပာင္းအလဲကို လိုလိုခ်င္ခ်င္ စိတ္ပါလက္ပါလုပ္ခဲ့ၾကတာ။
ထိပ္ဆံုးက ေခါင္သူႀကီးတင္မကဘူး။
ေနာက္က လူေတြကလဲ အေျပာင္းအလဲလိုၿပီမွန္း နားလည္ခဲ့ၾကတယ္။

ဆတ္ဆုမာ၊ ခ်ဳိရွဳ၊ ဟီဇုန္း၊ တိုဇာ ...စတဲ့ နယ္စားႀကီးေတြကိုယ္တိုင္က ျပဳျပင္ေရးကို စိတ္ေရာကိုယ္ပါ အားေပးစြာနဲ႔
သူတို႔ပိုင္တဲ့ ေျမယာေတြကို အစိုးရဆီ ၁၈၆၉ မွာ အပ္ႏွံခဲ့တယ္။
သူတို႔အတုကိုယူၿပီး တျခား နယ္စားႀကီးေတြလဲ အစိုးရကို ေျမယာအပ္ႏွံမႈေတြ အေျမာက္အမ်ားလုပ္ခဲ့ၾကေပါ့။
အဓိက တင္ျပခ်င္တာက အုပ္ခ်ဳပ္သူ အခြင့္အာဏာရွိသူအားလံုး တစိတ္တစ္သေလာတည္းရွိခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းပါ။

က်ေနာ္တို႔ဆီမွာက်ေတာ့ေရာ။
သီေပါမင္းဟာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ခ်င္ခဲ့ပါရဲ႕။
ကနဦးက ၁၄ဌာန အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ေနာက္ ၉ဌာန အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ၁၀ဌာနအုပ္ခ်ဳပ္ေရး စသျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ေျပာင္းၾကည့္ခဲ့တယ္။
ဥပေဒမင္းဆိုတဲ့ စည္းမ်ဥ္းခံဘုရင္စနစ္ကိုလည္း တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း အေကာင္ထည္ေဖာ္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့တာပါပဲ။
ဒါေပမဲ့ မပီျပင္ဘူး။
Separation of Power အာဏာကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာျခင္းသေဘာကို ေရေရရာရာသေဘာမေပါက္ေသးဘူး။
ဒါမွမဟုတ္ လိုက္နာခ်င္တဲ့ဆႏၵ မရွိခဲ့ဘူး။

မူးမတ္ေတြဘက္ကလည္း လႊတ္ေတာ္မွာ အိပ္ငိုက္ေနတာခ်ည္းပဲတဲ့။
အဲဒီတုန္းက သီေပါမင္းကိုယ္တိုင္က အေၾကာင္းထူးမွတ္စာထဲမွာ ...
'တိုင္းျပည္တစ္ျပည္ခ်မ္းသာရန္ ဘုရင္ေကာင္းေသာ္လည္း မွဴးမတ္မပါလွ်င္မျဖစ္၊
ဘုရင္ႏွင့္ မွဴးမတ္ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ပါက ခ်မ္းသာမည္မုခ်ျဖစ္ေၾကာင္း၊
ယခုလည္း မွဴးမတ္မ်ားေလွ်ာက္ထားသမွ် ဘုရင္က နားေထာင္သည္မ်ားေၾကာင္း၊
သို႔ေသာ္ သူခိုးဒျမထၾကြဆဲမင္ယွိေၾကာင္း၊
တိုင္းျပည္ေအးခ်မ္းသာယာမႈ မရွိေသးသည္မွာ အစည္းအေ၀း၀င္မွဴးမတ္မ်ား ေတြ႕ဆံုသည့္အခါ ၀တ္ေက်၀တ္ကုန္ေျပာဆိုၾကၿပီး
စိတ္ထဲတြင္ မသင့္မတင့္ ရွိေနေသာေၾကာင့္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ၀ိရိယစိုက္ထုတ္မႈလည္း နည္းပါးေၾကာင္း၊ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ၀န္တိုမိစၦာယွိေနၾကေၾကာင္း၊
မည္သူ၏တာ၀န္ျဖစ္ေစ မင္းမႈေတာ္ဟု သေဘာပိုက္ကာ ကူညီေဆာင္ရြက္ရမည္ဟု အႀကိမ္ႀကိမ္ေျပာေသာ္လည္း နားမေထာင္ၾက'
လို႔ ၿငီးျငဴခဲ့ပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ သီေပါမင္းဟာ တပ္ပ်က္မွာ ဗိုလ္လုပ္ခဲ့ရတာပါပဲ။

မွဴးမတ္ေတြဘက္က ခံစားခ်က္ကိုလည္း ေျမာက္ထား၀ယ္ဗိုလ္ဦးခဲဆိုသူက ျပန္ေျပာဘူးတယ္။
မွဴးမတ္ေတြ အစည္းေ၀းမွန္မွန္မတက္တာ၊ တက္တဲ့အခါမွလဲ စိတ္ပါလက္ပါ မရွိတာေတြဟာ
ဘုရင္က အကၽြမ္း၀င္တဲ့ မွဴးမတ္ေတြကိုသာ အေရးေပးၿပီး ယင္းတို႔ေျပာသမွ် အတည္ျဖစ္တာကို
က်န္မွဴးမတ္ေတြ မေက်နပ္လို႔ ... တဲ့။

ဒီေတာ့ သီေပါမင္းေခတ္ကို အၾကမ္းဖ်ဥ္းသံုးသပ္ရရင္ သူတစ္လူငါတစ္မင္းျဖစ္ေနပံုကို ျမင္သာပါတယ္။
ဘုရင္ကေတာ့ သူ႔အာဏာမတည္ၿမဲေတာ့မွာစိုးလို႔ အေျပာင္းအလဲလုပ္ရမွာ ျမင္တယ္။
ဒါေပမဲ့ ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲ ေရေရရာရာ မသိဘူး။
ေနာက္ကလည္း ပါမလာၾကဘူး။

စီမံကိန္းေတြဟာ စာရြက္ေပၚမွာသာရွိၿပီး ဘယ္ေတာ့မွ မေကာင္ထည္မေပၚခဲ့ဘူး။
အဲဒီတုန္းက ဒျမေတြ ဖမ္းမိလာတဲ့အခါ တိုင္းတားမင္းႀကီးက ဘုရင့္အမိန္႔ဆိုၿပီး
သာသနာပိုင္ဆီလႊတ္ တရားနာခိုင္းၿပီး လံုး၀ အျပစ္မေပးပဲ ျပန္လႊတ္တယ္ ... တဲ့။

ဆက္ေျပာရင္ေတာ့ အဲဒီတုန္းက ျဗဳတ္စျဗင္းေတာင္းအေျခအေနေတြ အမ်ားႀကီးပါ။
အဓိက ဆိုလိုခ်င္တာက တစ္ခ်က္တည္း။

အရင္ သမိုင္းတေကြ႕ရဲ႕ သီေပါဘုရင္ေခတ္တုန္းက
ထိပ္ဆံုးေခါင္သူႀကီးတစ္ေယာက္တည္းကသာ အေျပာင္းအလဲကို လုိခ်င္ၿပီး
ေနာက္က မပါခဲ့ပဲ တစ္ေယာက္တစ္ေပါက္လုပ္ခဲ့ၾကလို႔
အေမွ်ာ္အျမင္ေတြနည္းၿပီး တစ္ကိုယ္ရည္ေကာင္းစားေရးသာ ေရွးရွဳခဲ့ၾကလို႔
က်ေနာ္တို႔ ... ထီးသုဥ္း နန္းသုဥ္း ၿမိဳ႕သုဥ္းသုည သုဥ္းဘ၀နဲ႔
ေသေသာ္မွတည့္ ေႀသာ္ေကာင္း၏ ျဖစ္ခဲ့ၾကရတယ္။

အခုေရာ ...။

သြန္းေနစိုး Thorn Nay Soe

[Ref: ေတာ္စိန္ခို - လႊတ္ေတာ္မွတ္တမ္း။
ဦးတင္ - ကုန္းေဘာင္ဆက္ မဟာရာဇ၀င္ေတာ္ႀကီး။
ဦးတင္ - ျမန္မာမင္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုစာတမ္း။
ေမာင္ထင္(တည္းျဖတ္သည့္) - ရာဇဓမၼသဂၤဟက်မ္း။
ေဒၚအုန္းၾကည္ - သီေပါမင္းလက္ထက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး။
J.S. Furnivall - An Introduction to the Political Economy of Burma]

No comments:

Post a Comment

ဒီပို႔စ္နဲ႔ ပက္သက္ၿပီးတစ္ခုခုေျပာလိုလွ်င္ ေျပာထားခဲ့နိုင္ပါသည္။